Opinnoista työelämään
Tekijöitä työelämään
Vates tekee yhteistyötä ammatillisten oppilaitosten kanssa, jotka tarjoavat opiskelijoille erityisen tuen palveluita. Työelämä tarvitsee myös erityisopiskelijoiden osaamisen. Kun opiskelijalla on yhdenvertainen mahdollisuus valmistua ammattiinsa, saa elinkeinoelämä heistä lisää tekijöitä.
Vates on esimerkiksi järjestänyt vuosittain yhteistyössä esimerkiksi Kiipulan erityisammattioppilaitoksen kanssa Tavoitteena työllistyminen webinaareja, joissa pureudutaan aiheeseen eri näkökulmista.
Keväisin Vates koordinoi valtakunnallista Job Shadow Day -päivää, johon myös oppilaitokset voivat liittyvä mukaan. Opiskelija voisi tutustua päivän ajan unelmiensa työpaikkaan. Työnantajat tutustuisivat vuorostaan oppilaitoksen oppilaisiin ilman mitään sitoutumista. Lue lisää Job Shadow Day -päivästä.
Vuonna 2023 Suomessa oli yhteensä noin 34 920 erityisopiskeljaa. Kuva: Marika Kuitunen
Tälle sivulle on koottu tietoa ja lähteitä erityisopetuksesta.
Mitä erityisopetus tarkoittaa?
Erityisopetus on tarkoitettu niin nuorelle kuin aikuisellekin opiskelijalle, joka tarvitsee erityisiä opetusjärjestelyjä tai opiskelijahuoltopalveluja vamman, sairauden, kehityksen viivästymisen, mielenterveyden haasteiden tai muun syyn vuoksi.
Ammatillista erityisopetusta annetaan ammatillisissa oppilaitoksissa ja ammatillisissa erityisoppilaitoksissa. Ammatilliset erityisoppilaitokset vastaavat myös vaikeimmin
Ammatillisissa oppilaitoksissa erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat opiskelevat yleensä tavallisissa opetusryhmissä. Opetuksen yksilöllistämisen keino on tavallisimmin eriyttäminen.
Vuonna 2023 Suomessa oli yhteensä noin 34 920 erityisopiskeljaa. Heistä 4293 opiskeli ammatillisessa erityisoppilaitoksessa.
Termit haltuun
Erityisopetus, samoin kuin muu ammatillinen koulutus, tähtää ammatilliseen perustutkintoon.
Erityisopetus on tarkoitettu opiskelijoille, jotka ovat oikeutettuja opinnoissaan ja jatkosijoittumisessaan erityiseen tukeen tai vaativaan erityiseen tukeen. Tuen perusteena voi olla esimerkiksi oppimisen ja sosiaalisen toiminnan vaikeudet sekä psyykkiset ja fyysiset sairaudet.
Ammatillista erityisopetusta järjestetään ammattioppilaitoksissa ja ammatillisissa erityisoppilaitoksissa.
Suomessa toimii yhteensä seitsemän ammatillista erityisoppilaitosta. Monilla niistä on sivutoimipisteitä toisilla paikkakunnilla.
Ammatillisissa erityisoppilaitoksissa opiskellaan pienissä ryhmissä, monipuolisissa oppimisympäristöissä tekemällä oppien.
Opiskelevat saavat terveydellisistä tai muista syistä opinnoissaan ja työllistymisessään erityistä ohjausta, neuvontaa ja tukea.
Tarkempaa tietoa löydät ammatillisesta erityisopetuksesta ja oppilaitoksista.
Erityisen tuen opetuksessa opiskelija saa sunnitelmallista pedagogista tukea ja erityisiä opetus- ja opiskelujärjestelyitä.
Kaikki ammatillisen koulutuksen järjestäjät ovat velvollisia järjestämään erityistä tukea siihen oikeutetuille opiskelijoille.
Ammatillisessa opetuksessa opiskelijalla on oikeus erityiseen tukeen, jos hän tarvitsee sitä pitkäaikaisesti oppimisvaikeuksien, vamman tai sairauden vuoksi.
Finlex.fi: Erityisestä tuesta ja poikkeamisesta päättäminen §67
Vaativa erityisen tuen opetus järjestetään ammatillisissa erityisoppilaitoksissa tai erityisryhmissä yleisissä ammattioppilaitoksissa.
Vaativaa erityinen tuki on erityistä tukea monipuolisempaa ja laaja-alaisempaa. Se on usein pitkäkestoista, intensiivistä ja moniammatillisesti toteutettua.rnrnSitä voi saada, jos jos opiskelijan tuen tarve on erityisen suuri vaikeiden oppimisvaikeuksien, vaikean vamman tai sairauden takia.
Opintopolku / Erityinen tuki ammatillisessa koulutuksessa
Tuvet: Mitä on vaativa erityinen tuki?
Vaativan erityisen tuen VIP-verkosto
Finlex: Vaativa erityinen tuki 65 §
TUVA tarkoittaa tutkintokoulutukseen valmentavaa koulutusta.
Riippuen henkilön tuen tarpeesta, hänellä voi olla oikeus myös erityisen tuen tai vaativan erityisen tuen TUVA-koulutukseen. TUVA on tarkoitettu henkilöille, joilla ei ole vielä toisen asteen tutkintoa ja jotka tarvitsevat valmentavaa koulutusta ennen tutkintokoulutuksen aloittamista.
TUVA sisältää selkeän suunnitelman jatko-opintojen ja työelämään. TUVA tukee jatko-opintojen ja uran valintaa.
TUVA:n suorittamisen jälkeen henkilö voi hakeutua ammatilliseen koulutukseen tai lukioon. Koulutus kestää enintään vuoden ja sen laajuus on 38 viikkoa, mutta voi olla myös pidempi erityistapauksissa.
Erityisen tuen TUVA-koulutuksessa henkilölle suunnitellaan yksilöllisesti tarvittavat tukitoimet.
Vaativan erityisen tuen TUVA-koulutusta järjestetään ammatillisissa erityisoppilaitoksissa tai muissa ammatillisissa oppilaitoksissa, joilla on vaativan erityisen tuen rajattu tehtävä.
Vaativan erityisen TUVA:ssa opiskelijan tarvitsemat tukimuodot suunnitellaan yhteistyössä kuntoutustahojen kanssa.
Opintopolku: Tutkintokoulutukseen valmentava koulutus TUVA
Opetushallitus. Mitä on tutkintokoulutukseen valmentava koulutus TUVA?
TELMA valmentaa työhön ja itsenäiseen elämään.
Koulutus on tarkoitettu erityistä tukea tarvitsevalle opiskelijalle, jolla ei sairauden tai vamman vuoksi ole mahdollisuutta siirtyä tutkintotavoitteiseen koulutukseen.
TELMA-koulutuksessa opetus suunnitellaan opiskelijan henkilökohtaisten tavoitteiden ja valmiuksien mukaan.
Koulutus valinnaisista osista, joita ovat: ammatillisen toimintakyvyn vahvistaminen, opiskeluvalmiuksien vahvistaminen sekärntyöelämään valmentautuminen.
Lisätietoa:
Opetushallitus. Työhön- ja itsenäiseen elämään valmentava koulutus TELMA
Ammatillisen perustutkinnon perusteiden mukaisista ammattitaitovaatimuksista tai osaamistavoitteista voidaan joissain tapauksissa myös poiketa.
Erityistä tukea saavan opiskelijan osalta ammatillisen perustutkinnon perusteiden mukaista osaamisen arviointia voidaan mukauttaa laatimalla opiskelijalle yksilöllinen osaamisen arviointi.
Mukautusta voidaan tehdä vain, jos se on välttämätöntä. Arviointi perustuu opiskelijan henkilökohtaisiin tavoitteisiin ja valmiuksiin.
Mukauttaumista voidaan rajoittaa erityisesti silloin, jos se koskee ammattialan keskeisiä taito- tai turvallisuusvaatimuksia.
Työelämässä oppiminen tarkoittaa sitä, että opiskelija hankkii osaamista työpaikalla käytännön työtehtävissä.
Oppimisesta sovitaan koulutussopimuksessa tai oppisopimuksessa. Tässä kerrotaan koulutussopimuksesta. Koulutussopimuksen aikana oppilas ei ole työsuhteessa, eikä saa oppimisen ajalta palkkaa tai muuta vastiketta.
Koulutussopimus tehdään kirjallisesti jokaiselle opiskelijalle yksilöllisesti tutkinnon osa tai sitä pienempi kokonaisuus kerrallaan.
Työpaikalla opiskelijalle nimetään työpaikkaohjaaja. Työnantajalle ei makseta korvausta koulutussopimuksen aikana. Siitä voidaan kuitenkin sopia, jos opiskelija tarvitsee vaativaa erityistä tukea.
Koulutussopimus on määräaikainen, eikä sen kestolle ole minimiaikaa.
Työssä oppiminen voi tapahtua myös tuetusti tuetulla oppisopimuksella.
Tuettu oppisopimus on oppisopimuskoulutusta, johon on yhdistetty opiskelijan tarvitsema tukimuoto, esimerkiksi työhönvalmennus. Tuen tarve voi liittyä opintopolun suunnitteluun, oppimisen haasteisiin, sosiaalisiin taitoihin tai elämänhallintaan.
Opetushallitus:Työelämässä oppiminen
Opinnollistaminen tarkoittaa työssä hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista.
Osaaminen tunnistetaan työpaikalla tai esimerkiksi järjestössä, työpajalla tai klubitaloilla tehtävässä toiminnassa. Osaamisen tunnustaa oppilaitos, jonka kanssa opinnollistamista tehdään
Paikko on valtakunnallinen osaamisen tunnistamisen järjestelmä. Paikko auttaa esimerkiksi yritystä, kuntaa tai järjestöä sujuvoittamaan opinnollista ja kehittämään oman organisaation eri tehtävien ja tekemisen tunnistamista.
Paikkoa käytössä esimerkiksi Nuorten työpajoilla ja Klubitaloilla.
Opinnostamisessa henkilön ei tarvitse olla oppilaitoksessa kirjoilla eli siihen ei välttämättä sisälly koulupäiviä tai teoriaopintoja.
Opinnollistaja ei myöskään muutu opinnollistamisen aikana statukseltaan opiskelijaksi.
Paikko. Valtakunnallinen osaamisen tunnistamisen järjestelmä.
Tekijöitä työelämään
Vates tekee yhteistyötä ammatillisten oppilaitosten kanssa, jotka tarjoavat opiskelijoille erityisen tuen palveluita. Työelämä tarvitsee myös erityisopiskelijoiden osaamisen. Kun opiskelijalla on yhdenvertainen mahdollisuus valmistua ammattiinsa, saa elinkeinoelämä heistä lisää tekijöitä.
Vates on esimerkiksi järjestänyt vuosittain yhteistyössä Kiipulan erityisammattioppilaitoksen kanssa Tavoitteena työllistyminen webinaareja, joissa pureudutaan aiheeseen eri näkökulmista.
Keväisin Vates koordinoi valtakunnallista Job Shadow Day -päivää, joka sopii hyvin myös oppilaitoksille. Opiskelija voi tutustua päivän ajan unelmiensa työpaikkaan. Työnantajat tutustuvat vuorostaan oppilaitoksen oppilaisiin ilman mitään sitoutumista.
Vuonna 2023 Suomessa oli yhteensä noin 34 920 erityisopiskeljaa. Kuva: Marika Kuitunen
Kiinnostuitko yhteistyöstä erityisoppijoiden työelämän osallisuuden edistämisessä? Lisätietoa:
Kaija Ray
Mari Bergman
Täsmätyöntekijät -erityisen hyviä tekijöitä
Yllä olevat ©AMEO Videot on tuotettu Opetushallituksen rahoittamissa VET- Vetävää, Erityistä ja Tunnettua erityisopetusta sekä Timantti 2 -hankkeissa. Kuvaus ja editointi: Kuulu Oy. Kaikki Erityisen hyviä tekijöitä -videot löytyvät AMEO:n sivuilta.
Tavoitteena työllistyminen -webinaarisarja
Tavoitteena työllistyminen -webinaareja on järjestetty vuodesta 2021 lähtien. Tapahtumassa käsitellään erityisoppilaitoksen ja työnantajien yhteistyötä monista eri näkökulmista. Webinaarisarjat on toteutettu Vatesin ja Kiipulan ammattiopiston yhteistyönä. Webinaari on tallennettu Vatesin YouTube-kanavalle. Alla kolme uusinta.