Kadonneista webinaarilinkeistä toimialan tiedon jakamiseen – Vatesin chat kolme vuotta
Kati Savela-Vilmari: Vatesilla on ollut chat-palvelu käytössä nyt kolmisen vuotta. Avasimme sen nähdäksemme, mitä meiltä kysytään ja voidaksemme auttaa kävijöitä löytämään tietoa sivuiltamme. Muistan, miten jännittävältä tuntui nähdä, paljonko viestejä tulee ja mitä niissä kysytään tai kommentoidaan! Nyt voin ainakin omasta puolestani todeta, että chat oli hyvä ratkaisu.
Vatesilla on ollut chat-palvelu käytössä nyt kolmisen vuotta. Avasimme sen nähdäksemme, mitä meiltä kysytään ja voidaksemme auttaa kävijöitä löytämään tietoa sivuiltamme. Muistan, miten jännittävältä tuntui nähdä, paljonko viestejä tulee ja mitä niissä kysytään tai kommentoidaan!
Nyt voin ainakin omasta puolestani todeta, että chat oli hyvä ratkaisu. Kysymykset ovat hyvin vaihtelevia, monesti yllättäviä ja joskus kinkkisiäkin. Kaikkiin en pysty itse heti vastaamaan, mutta jos uskon että joku muu meillä pystyy, pyydän kysyjän yhteystiedot ja palaan asiaan yleensä jo seuraavana päivänä. Samalla opin itsekin monenlaista uutta.
Suurin yksittäinen aihe, josta kysytään, on koko ajan ollut palkkatuki. Korona-aikana rinnalle nousivat kyselyt lomautuksista. Sivuillamme on Usein kysyttyä -osio, jossa palkkatuki on yksi aihe, ja lisäämme siihen uusia kysymyksiä ja vastauksia, jos chatissa jokin kysymys toistuu usein.
On mukavaa osata vastata nopeisiin kysymyksiin, jotka koskevat vaikkapa hukassa olevaa Teams-tapahtumalinkkiä, Kyvyt käyttöön -lehden tai esitteiden tilausta tai sitä, toimiiko Vates valtakunnallisesti (kyllä!). Toisaalta on myös yhteydenottoja. Toisaalta on myös yhteydenottoja ja tilanteita, joissa emme pysty olemaan avuksi. Vatesilla kun ei ole varsinaisesti henkilökohtaista neuvontaa, vaan toimimme asiantuntijaorganisaationa, joka kehittää vammaisten ja osatyökykyisten työllistymistä tukevaa toimintaa ja tiedottaa sekä kouluttaa, muun muassa. Näissä työsuhteiden solmukohtiin tai esim. kuntouttavaan työtoimintaan tai vammaispalveluihin liittyvissä kysymyksissä yritämme ohjata henkilön sellaiselle toimijalle, joka voisi ottaa koppia henkilökohtaisesta palvelusta. Usein se löytyy, mutta valitettavasti ei aina.
Sekin on jännää, että noin puolet chat-keskustelun aloituksista tulee ihmisiltä, jotka ovat sattumoisin jonkin sanahaun kautta päätyneet Vatesin sivuille eivätkä tunne meitä. Chatin olemassaolo varmasti laskee kynnystä esittää kysymyksiä, sähköpostitse viestiminen olisi työläämpää. Välillä syntyy mielenkiintoisia keskusteluja niin Vates-säätiön tarkoituksesta, chattaajaa askarruttavan asian sisällöistä kuin tiedonhausta yleensäkin. Mukavinta on, kun toisessa päässä kirjoitteleva kiittelee vastauksista tai keskustelusta, vaikka en olisi osannutkaan vastata, ja lopetus tapahtuu hyvillä mielin. Tällainen ex tempore -kohtaaminen voi yllättävästi piristää, toivottavasti molempia!
Chat-keskustelut ovat auttaneet meitä kehittämään sivustoamme muutenkin kuin Usein kysyttyä -osion päivityksillä: olemme täydentäneet chatissa tulleiden toiveiden perusteella Järjestöjen työllisyyspalvelut -osiota uusien järjestöjen yhteystiedoilla ja aloittaneet yhteistyön niiden kanssa. Eräs iso työnantajataho halusi tietää lisää työyhteisön monimuotoisuudesta ja päätyi ottamaan työn seuraajan Job Shadow Day -tapahtumassa. Erityistä tukea tarvitsevien rekrytointi on nyt siellä toden teolla harkinnassa.
Uskon, että kun chat on ollut olemassa 5-6 vuotta, meillä on jo aika hyvä käsitys siitä, millaista tietoa toimialalla kaivataan ja mille olisi enemmän tarvetta. Näistä huomioista Vates voi seuloa oman lohkonsa ja tavat, joilla tiedonpuutteeseen voidaan vastata.
Rohkaisen Vatesin taustayhteisöjen henkilöstöä, yhteistyökumppaneita ja muita tuttuja käyttämään chatia. Tiedonhaku, yhteistyötoive, tieto tulevista koulutuksista tai meneillään olevista hankkeista löytyy usein nopeasti sitä kautta. Totta kai saa olla yhteyksissä myös perinteisesti eli sähköpostitse tai soittamalla!
Kati Savela-Vilmari
viestintävastaava