Hatun nosto järjestöjohtajille

Uutinen
Julkaistu 21.10.2020

Jaana Pakarinen: Nostan hattua kaikille järjestöjohtajille, jotka ovat tässä haastavassa tilanteessa järjestelleet toimintoja organisaatioissaan niin, että asiakkaiden etu on asetettu etusijalle, ja että työntekijät ovat jaksaneet jatkuvasti muuttuvissa tilanteissa tehdä arvokasta työtään ihmisten ja yhteiskunnan hyväksi. Näin he ovat myös olleet vaikuttamassa siihen, miten kuntien työllistymisen määrärahat ohjautuvat ja minkälaisilta niiden sakkomaksulistat näyttävät.

Jaana Pakarinen nojaa pöytään, lyhyet hiukset ja huivi kaulassa.Tapoihini on kuulunut, että muutaman vuoden välein tapaan Vates-säätiön taustayhteisöjen toiminnanjohtajia ja käyn kasvokkain keskusteluja järjestöjen tilanteista ja myös toiveista Vatesin toiminnaksi tuleville vuosille. Siitä, mihin meidän halutaan keskittyvän ja mitä voitaisiin tehdä yhdessä.

Koronasta ja sen vaikutuksista on viimeisen puolen vuoden aikana saatu lukea metreittäin tekstejä. Miten se vaikuttaa negatiivisesti yhteiskunnan mihinkin toimintoihin? Mitä uutta on opittu, kun korona on pakottanut ottamaan uusia tekniikoita käyttöön? Nämä asiat nousivat luonnollisesti keskusteluissa ykkösaiheiksi.

Vaikka kevääksi jo sovitut taustayhteisötapaamiset peruttiin ja toivorikkaasti siirrettiin syksyyn, saatiin tapaamiset kuitenkin järjestymään, tosin etänä, ihan suosiolla. Olihan kevään aikana nopeasti opittu etätyövälineiden ja -ohjelmien käyttö.

Keskusteluissa järjestöjohtajien kanssa nousi esiin erityisesti kuntouttavan työtoiminnan tilanne alueilla. Keväällä ministeriön mahtikäskyllä kuntouttava työtoiminta lopetettiin kuin seinään. Tuottajat joutuivat hankalaan taloudelliseen tilanteeseen, kun toiminta vedettiin alas ja työntekijöitä oli lomautettava nopealla aikataululla. Monet toimijat alkoivat nopeasti toteuttaaa työtoimintaa vaihtoehtoisin menetelmin etänä. Joillain alueilla järjestäjätaho ilmoitti, että etäkuntoutus ei ole mahdollista.

Muutaman viikon breikki laajemmin kuntouttavissa palveluissa aiheutti kuitenkin sen, että joidenkin toimijoiden asiakkaista osa putosi ”kelkasta” ja katosi jonnekin. Kun etäkuntoutus ja myöhemmin lähikuntoutus uudelleen organisoituneena käynnistettiin, oli osa asiakkaista kadonnut. Lähettävät tahot eivät olleet pystyneet pitämään asiakkaistaan kiinni. Näitä viestejä tuli useilta alueilta. Harmillista, jos yksikin ihminen putoaa palveluista lyhyen, vaikkakin sekavan tilanteen takia. Sitäkin viestiä sain paljon, että muutaman viikon keskeytys kuntouttavissa palveluissa on vienyt asiakkaan tilannetta usean askeleen taaksepäin, jopa hankalammaksi kuin se oli palveluihin tullessa.

Nostan hattua kaikille järjestöjohtajille, jotka ovat tässä haastavassa tilanteessa järjestelleet toimintoja organisaatioissaan niin, että asiakkaiden etu on asetettu etusijalle, ja että työntekijät ovat jaksaneet jatkuvasti muuttuvissa tilanteissa tehdä arvokasta työtään ihmisten ja yhteiskunnan hyväksi. Tällä tavoin he ovat myös olleet suoraan vaikuttamassa siihen, miten kuntien työllistymisen määrärahat ohjautuvat ja minkälaisilta niiden sakkomaksulistat näyttävät.

Jaana Pakarinen
toimitusjohtaja

Jaa somessa