Työllistäminen tarvitsee onnistuakseen alueellista yhteistyötä

Uutinen
Julkaistu 28.08.2019

Työttömän polulla on niin monta palasta. Jos ei me toimijat pidetä yhtä niin se polku katkeaa, toteaa Hilkka Halonen Merivasta.

Hilkka Halonen ja Riitta Hakala luontomaisemassa.– Työttömän polulla on niin monta palasta. Jos ei me toimijat pidetä yhtä niin se polku katkeaa, toteaa toimitusjohtaja Hilkka Halonen Meriva-säätiöstä.

Halonen on yksi Kemin toimijoista, jotka ovat mukana Vates-säätiön Kuntien vaikuttavat työllisyyspalvelut -tutkimushankkeessa.

Kemissä verkostoyhteistyö on toimijoilla selkäytimissä. Rakennetyöttömyyttä kohdannut kaupunki on joutunut miettimään uudelleen tapaansa organisoida työllistämistoimintaa.

Meriva-säätiö perustettiin hoitamaan kaupungin työllistämistoimintaa vuoden 2000 alussa. Vaikka kaupunki on ollut mukana perustamassa, ja on Merivan hallituksessa ainaisjäsenenä, Meriva on itsenäinen säätiö. Suhde kaupunkiin on kumppanuus ja ostopalvelusopimus.

Aiemmin hajallaan olevan työttömille suunnatut kaupungin palvelut keskitettiin vuonna 2015 työllisyyspalvelut-yksikköön. Myös työttömien terveydenhuolto löytyy saman katon alta.

Työllisyyspalvelun ja Merivan työntekijät tekevät päivittäin yhteistyötä toistensa kanssa. Kaupunki tuntee hyvin työllistämispalvelun prosessin ja sisällön, mihin asiakkaita ohjataan. Hilkka Halosen mukaan asiakasohjaus on tehostunut, kun kunta on ottanut hoitaakseen nk. kela-listalaiset.

– Kaupungin työllistämispalveluiden kanssa tavataan säännöllisesti ja mietitään palveluiden sisältöä. Yhteistyö on hyvää. Näen sen siten että julkinen sektori on prosessinhoitaja. Ollaan yksi palanen työttömän kokonaisprosessissa. Sitä kokonaisuutta hoitaa kunta tilaajana.

Ihminen ihmiselle toimii Kemissä niin toimijoiden kesken kuin asiakasyhteistyössäkin. Samoja ihmisiä on ollut töissä niin Merivalla kuin Kemin työllisyyspalveluissakin, ja palautteen anto asioiden kehittämiseksi on suoraa ja välitöntä. Ongelmiin tartutaan heti.

Kemissä pidettiin työpaja työllisyyspalveluista elokuussa.Kemin työllistämispalveluissa asiakas tavataan aina face-to-face, kun tehdään palvelutarpeen arviointia. Tämä ei ole itsestäänselvyys, ja sen puolesta onkin saanut taistella.

– Meillä lähdettiin asiakkaiden palvelutarpeesta liikkeelle. Ei organisaatio ole tärkeä vaan miten asiakkaat tulevat palvelluiksi, Riitta Hakala toteaa.

Kuntien vaikuttavat työllisyyspalvelut -hanketta rahoittaa Kunnallisalan kehittämissäätiö. 

Kuva ylhäällä: Hilkka Halonen ja Riitta Hakala
Kuva alhaalla: Tutkimushankkeen järjestämä työpaja alueen työllisyydenhoidon toimijoille Kemissä. 

Tutkimushankkeen sivulle

Teksti ja kuvat: Anne Kallio

Jaa somessa