Järjestöille vinkkejä somekampanjointiin ja visuaalisuuteen
04.04.2022
Teksti: Annemaria Ojanperä
Kuva: iStock
Aluetoiminnan v. 2021 teettämässä kyselyssä (N=90) toivottiin tietoa viestinnästä ja vaikuttamistyöstä. Vatesin aluetoiminta ja viestintä vastasivat toiveisiin ja järjestivät tänä vuonna kaksi tilaisuutta teemalla ”Somekampanjaosaamista järjestöille”.
Somekampanjointi on tehokas tapa vaikuttaa ja kampanjoita voi toteuttaa monin eri tavoin ja resurssein. ”Virtuaalinen tupa” oli täynnä, eli vinkit olivat selvästi tervetulleita.
Tilaisuuksissa kuultiin vinkkejä somekampanjan toteuttamiseen alan ammattilaisilta ja jaettiin kokemuksia järjestöjen omista kampanjoista. Mitä kaikkea tulee ottaa huomioon? Alla muutamia poimintoja alustuspuheenvuoroista.
Kesäkuussa järjestetyssä tilaisuudessa Malathy Eskola, kokenut kansainvälinen markkinoinnin ammattilainen, kävi läpi kampanjoinnin perusperiaatteita:
- Tavoitteet – Kampanja voi olla iso tai pieni, mutta sillä tulee olla selkeät tavoitteet.
- Mittarit – Kun kampanjan tavoitteet ovat selvillä, tulee miettiä mittareita. Mittaamista voi toteuttaa sekä kampanjan kuluessa että sen päätteeksi.
- Kohderyhmä – Jos yrität tavoittaa kaikkia, et todennäköisesti tavoita ketään. Muodosta selkeä kuva siitä, kenelle olet puhumassa.
- Kanavat – Tee tietoinen päätös siitä, missä kanavissa kampanja lanseerataan. Valitse sopivat kanavat, missä kohderyhmäsi ovat jo valmiiksi.
- Sisältö – Valitse yksi pääviesti, ja muotoile se kullekin kanavalle sopivaan muotoon.
- Aihetunniste – Valitse aihetunniste(et) eli hashtagit, joka on uniikki; tällöin pääset seuraamaan kampanjan ”pöhinää” paremmin. Osuvien tunnisteiden avulla tavoitat nopeammin relevantteja yleisöjä.
- Yhteistyökumppanit – Voit miettiä, onko mahdollista yhdistää kampanjointivoimat yhden tai useamman organisaation kanssa.
Visuaalisuus on vaikuttavan viestinnän ytimessä
Syyskuussa järjestetyssä tilaisuudessa pohdittiin somekampanjoiden visuaalisen ilmeen suunnittelua ja toteutusta. Kuulijat johdatteli aiheeseen Viestintä-Pirittan Laura Johansson. Hän antoi hyödyllisiä vinkkejä valokuvaukseen ja videokuvaukseen ja painotti, että hyvä kuva kertoo jonkin tarinan tai sillä on jokin muu päämäärä.
- Kun valitset kuvaa, muista mikä on viestin päämäärä ja kenelle olet viestimässä.
- Onnistunut kuvavalinta vetää huomion puoleensa – tekstissä voit sen jälkeen kertoa olennaiset asiat.
- Mitä paremmin tunnet kohderyhmäsi, sen paremmin osaat myös eläytyä hänen maailmaansa ja ymmärrät, mitkä kuvat pysäyttävät juuri hänet lukemaan päivityksesi.
- Infografiikan avulla voit avata monimutkaisiakin asioita kuvamuodossa melko pienessä tilassa.
- Älä unohda saavutettavuutta! Valitse ALT-tekstit somekuviin.
Väreillä on väliä
VisuOpiston perustaja, yrittäjä Coltrane Hassinen kuvasi, että hahmotamme ja rekisteröimme ympäristöämme ennen kaikkea visuaalisesti: kun luemme esimerkiksi uutisia, muistamastamme luetun osuus on 20 prosenttia ja nähdyn osuus 80 prosenttia.
Hassinen kertoi, että havaitsemistamme asioista ensimmäinen on värit. Värien vaikutus on pääosin alitajuista. Mitä nopeammin päätöksenteko tapahtuu, sitä enemmän se on alitajuista.
Kun pyritään vakuuttamaan kohderyhmä, Hassinen kehottaa miettimään:
- Kaikki, mikä näkyy ulospäin, vaikuttaa luotettavuuteen.
- Ammattimainen, yhtenäinen visuaalisuus, ei kuitenkaan tylsä.
- Less is more – yksinkertaisuus on valttia. Ei liikaa elementtejä.
- Mikä asia ja tehokkain kanava vakuuttaa?
- Miten ja millä tiedolla? Miten se on visualisoitu?
- Millä visuaalisuudella kussakin kanavassa pystyt vakuuttamaan? Ota huomioon kanavan tyyli.
Osaamista ja kokemusta löytyy myös järjestöiltä
Kehitysvammaliiton viestintäpäällikkö Anneli Puhakka kertoi case-esimerkin paljon näkyvyyttä saaneesta Kehitysvammaliiton ja Ihmisoikeusliiton Palkkaa työstä -kampanjasta, joka nosti esiin työ- ja avotyötoiminnan pitkään jatkuneet epäkohdat. Voit tutustua kampanjasivuun osoitteessa ihmisoikeusliitto.fi/palkkaa-tyosta (linkki aukeaa uuteen välilehteen)
Vatesin aluetoiminta on järjestänyt jo kahtena vuotena peräkkäin #kehujärjestöä -kampanjan, jonka avulla on laitettu somessa kehut kiertämään kiittäen yhdistyksiä ja järjestöjä esimerkiksi sujuvasta yhteistyöstä tai hyvistä toimintamalleista. Vatesin viestintä puolestaan toteutti Job Shadow Day -teemaviikon syksyllä 2020 yhteistyössä Metropolia ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kanssa.
Yksi keskeisimmistä somekampanjatilaisuuksien opeista oli kehotus lähteä kokeilemaan! ”Tekemällä oppii” pätee moneen asiaan, niin myös somekampanjointiin.
Case: Kaikki voittavat -kampanja 1.–12.11.2021 – Kuntiin tarvitaan lisää työhönvalmentajia
Vates-säätiö, Kehitysvammaliitto, Kehitysvammaisten Tukiliitto ja Kehitysvammaisten Palvelusäätiö järjestivät marraskuussa Kaikki voittavat -kampanjan. Kampanjalla haluttiin osoittaa, mitä tuetun työllistymisen työhönvalmennus on ja miten siitä hyötyvät kaikki: kunnat, työnantajat ja tukea tarvitsevat työnhakijat. Siksi järjestöt vaativat lisää työhönvalmentajia kuntiin.
Artikkeli on julkaistu Aluetoiminnan Kyvyt käyttöön Extra lehdessä 2/2021 (pdf aukeaa uuteen välitehteen)
Kommentointi
Huom. Kommentin jättämällä yhteystietosi, myös sähköpostiosoite, eivät tule Vatesin tietoon. Jos toivot Vatesilta vastausta kommenttiisi, ole hyvä ja lähetä yhteystietosi kommentin kera myös seuraavaan osoitteeseen:kati.savela-vilmari(at)vates.fi Kiitos!