Työvalmentajan koulutuksesta pontta työhön
19.04.2016
Teksti ja kuvat: Kirsi Haapamatti
Kirjoitus on julkaistu lyhennettynä Työhönvalmennus eXtra -lehdessä.
Verkostoituminen on työvalmennuskoulutuksen huima lisäarvo, opiskelijat sanovat.
Kati Boijer ja Pia Tikkaoja astuvat puheensorinaa täynnä olevasta luokkahuoneesta kahvion suuntaan ja jatkavat innostunutta keskustelua itsekin. Sedu Aikuiskoulutuksessa Seinäjoella työvalmentajan erikoisammattitutkintoa opiskelevat naiset kertovat kuin yhdestä suusta koulutuksen parhaan puolen:
- Verkostoituminen. Se on parasta. Opiskeluryhmässä on edustettuina monenlaisia ammatteja. On työvoimahallinnon ihmisiä, vammaistyön ammattilaisia, työterveyshuollon asiantuntijoita ja ihmisiä erilaisista hankkeista. Muiden ajatukset ja kokemukset ja niistä keskustelu syventävät opiskelusta saatavaa hyötyä, Kati Boijer listaa.
Työvoimahallinnon parissa työskennellyt, nyt työhönvalmentajana Seinäjoella toimiva Pia Tikkaoja vakuuttaa samaa.
-Yllätyin, miten paljon ajatuksia ryhmän kesken syntyy. Olen osallistunut koulutuksen kaikkiin lähipäiviin, ja se on kyllä kannattanut.
Sedu Aikuiskoulutuksen työvalmentajan erikoisammattitutkinto suoritetaan etäopiskeluna ja lähipäivinä. Opetukseen voi osallistua myös kokonaan verkosta, kuten jotkut kauempana asuvat opiskelijat tekevätkin. Kati Boijer asuu Helsingissä, mutta saapuu Seinäjoelle aina kun mahdollista.
- Olen iloinen, etten hakeutunut koulutukseen Helsingissä. Siellä kaikki osallistujat olisivat työvalmentajia, ja muutenkin samat tutut naamat. Täällä osallistujaryhmä on monipuolisempi ja monialaisempi. On myös ollut kiinnostavaa nähdä ja kokea erilainen toimintakulttuuri. Helsinki on oma maailmansa työmarkkinoiden ja esimerkiksi työharjoittelupaikkojen suhteen, Boijer sanoo.
Työvalmentajat hyvän asialla
Boijer ja Tikkaoja ovat tyytyväisiä koulutuksen antiin myös muutoin kuin vertaisryhmän vuoksi. Boijer aloitti opinnot puolitoista vuotta sitten, Tikkaoja kuluvan vuoden alussa. Koulutuksen sisällöt ovat tuntuneet kiinnostavilta ja hyödyllisiltä omaa työtä ajatellen. Jos jokin tökkii, se on tietenkin tekniikka.
- Etäyhteyden kanssa on joskus ollut ongelmia. Ei kuulu ääntä tai näy kuvaa. Aina on kuitenkin selvitty.
Työvalmentajan ja työhönvalmennuksen Boijer ja Tikkaoja soisivat olevan tunnetumpia. He kokevat, että alan ja ammatin vieraus on ristiriidassa työn tärkeyden kanssa.
- Yrityksissä kaivattaisiin työvalmennusta, jotta henkilöstön jaksaminen turvattaisiin. Työvalmennus voisi olla yrityksille työterveyshuoltoa kevyempi ja tehokkaampi keino puuttua uupumiseen ennalta. Kunpa johtoporras ymmärtäisi tämän paremmin, Kati Boijer pohtii.
Työssään Boijer tekee työnanalyyseja yrityksille. Analyysin tekijä otetaan työpaikoilla useimmiten hyvin vastaan. Onhan tarkoituksena järkeistää työnteon tavat niin, että prosessit olisivat parhaita mahdollisia.
- Joskus on muutosvastarintaa. Ihmiset saattavat luulla, että työanalyysi tehdään, jotta saadaan vähennettyä henkilöstöä. Useimmiten kuitenkin kaikki menee suotuisasti, kun johto on ensin vakuuttunut analyysin tarpeellisuudesta.
Pia Tikkaoja kuuntelee kiinnostuneena, sillä työn analyysit ovat tulossa osaksi hänenkin työnkuvaansa.
- Uskon, että työvalmentajien tarve jatkossa vain kasvaa. Tarvetta on sekä työttömien parissa että työpaikoilla.
Parhaat puolet kaikesta ja kaikista
Työvalmennuksen vastuukouluttaja Paula Mäki-Annala Sedu Aikuiskoulutuksesta sanoo, että opiskelusta otetaan kaikki hyöty irti.
- Opetus on vuorovaikutteista. Käytämme opetusmenetelmiä, jotka mahdollistavat opiskeljan ammattitaidon jakamisen koko ryhmälle. Olemme kouluttaneet työvalmentajia vuodesta 2013, ja vuorovaikutteisesta otteesta opetuksessa on tullut kiitosta. Opiskelijoita on ollut työterveysfysioterapeutista työsuojeluvaltuutettuun ja yksilövalmentajaan. Monipuolisia ammattilaisia.
Työvalmennuskoulutuksen ja tutkinnon parhaina puolina Mäki-Annala pitää alan vakiintumista. “Työvalmennuksen prosessit yhtenäistyvät, ammatillinen identiteetti kehittyy ja verkostoituminen lisääntyy tutkinnon myötä.” Työvalmennuksen erikoisammattitutkintoa tarjoaa tällä hetkellä 17 eri oppilaitosta.