Vatesin lausunto luonnokseen Tutkintokoulutukseen valmentava koulutuksen perusteista: OPH-207-2021
22.02.2021
Kommentit luvusta 1: Tutkintokoulutukseen valmentava koulutus
Uudistuksen lähtökohta on hyvä ja kannatettava. Yksilöllisiä tarpeita on helpompi toteuttaa, kun valinnaisia opintoja on paljon ja niistä voi rakentaa itselleen sopivan kokonaisuuden.
Opintoihin kiinnittyminen heti alkuvaiheessa on tärkeää. Yksilöllisen opintopolun aikana yhteisöllisyys voi kärsiä eivätkä nämä saisi olla toisiaan pois sulkevia. Opintojen alun vahvalla kiinnittymisellä yhteisöön voidaan myös ehkäistä keskeyttämisiä.
Pienillä oppilaitoksilla ei välttämättä ole resursseja järjestää kaikkia mahdollisia valinnaisia opintoja esimerkiksi vammaisille opiskelijoille. Jotta alueellinen yhdenvertaisuus toteutuisi, olisi hyvä, että oppilaitosten yhteistyötä alueen muiden toimijoiden kanssa mahdollistetaan ja kannustetaan laajasti.
Valmentavassa koulutuksessa kulloinkin olevat ryhmät voivat olla erittäin heterogeenisiä ja mahdolliset tuen tarpeet toisistaan hyvin poikkeavat. Tässä kokonaisuudessa on monta sellaista riskiä, missä itseohjautuvuuden vaatimusten kasvaessa tukea tarvitseville opiskelijoille ei löydy tarpeen mukaista ohjausta, valmennusta tai tukea hyvistä puitteista huolimatta. Uudistus haastaa oppilaitokset miettimään opetuksen ja ohjauksen keskinäistä suhdetta sekä yhteistyörakenteita.
Lue Vatesin lausunto luonnokseen Tutkintokoulutukseen valmentava koulutus
Kommentointi
Huom. Kommentin jättämällä yhteystietosi, myös sähköpostiosoite, eivät tule Vatesin tietoon. Jos toivot Vatesilta vastausta kommenttiisi, ole hyvä ja lähetä yhteystietosi kommentin kera myös seuraavaan osoitteeseen:kati.savela-vilmari(at)vates.fi Kiitos!