Kuka tunnistaa asiakkaan palvelutarpeet?
25.04.2016
Sosiaalibarometri 2016 -selvityksessä kysyttiin sosiaalityöntekijöiden ja sosiaali- ja terveysjohtajien sekä Kelan asiantuntijoiden näkemyksiä siitä, mitä asiakkaalle merkitsee toimeentulotuen perusosan myöntämisen siirto kunnilta Kelan palveluihin. Suurimpana uhkana kuntien sosiaalitoimen puolella nähtiin yhteistyön mahdollinen toimimattomuus koko asiakasprosessissa. Ennen kaikkea heillä oli pelko siitä, että asiakkaiden palvelutarpeita ei havaita ajoissa ja heidän ohjaamisensa sosiaalityön piiriin heikkenee ja hidastuu.
Varhainen havaitseminen on kaiken tukitoiminnan ytimessä. Olennaista on myös se, kuka havaitsee. Tai ennemminkin, kuka uskaltaa ensimmäisenä nostaa esille tuen tarpeen, jos ihminen itse ei uskalla, halua tai ehkä ei edes ymmärrä, että jokin asia on menossa vikasuuntaan.
Työkykyisyyden ja työkyvyn säilymisen kannalta merkityksellistä on varhainen havaitseminen ja tukitoimien kohdentuminen oikea-aikaisesti ja oikealla tavalla. Ihmisillä on yleensä luontaiset taipumukset joihinkin työtehtäviin. Uravalintaa miettiessään luontaiset taipumukset nousevat pinnalle lähes huomaamatta ja ajattelematta. Sen sijaan tilanteessa, jossa kokonainen työura pitäisi hahmottaa uudelleen uudessa tilanteessa, voi olla vaikea nähdä omat taipumukset ja kyvyt. Osatyökykyisten kuntoutumisen kannalta on merkitystä luontaisten taipumusten havaitsemisella. Usein tähän havainnointiin tarvitaan asiantunteva, ulkopuolinen taho, joka yhdessä asiakkaan kanssa suunnittelee työuran jatkopolun.
Kun työllistymiseen liittyvään tapahtumaketjuun kuuluu palveluita eri toimijoilta – työvoimahallinto, Kela, sosiaalitoimi, jne. – on luonnollisesti tärkeää, että asiakas on toimijoiden yhteisen asiakasprosessin keskiössä. On myös luonnollista, että tekeillä olevien uudistusten jälkeenkin asiakasprosessit toimivat niin, että yhteistyö toimijoiden välillä on kitkatonta ja asiakkaan tarpeet ajoissa havaitsevaa.
Jaana Pakarinen
toimitusjohtaja
Kommentointi
Huom. Kommentin jättämällä yhteystietosi, myös sähköpostiosoite, eivät tule Vatesin tietoon. Jos toivot Vatesilta vastausta kommenttiisi, ole hyvä ja lähetä yhteystietosi kommentin kera myös seuraavaan osoitteeseen:kati.savela-vilmari(at)vates.fi Kiitos!