Jatkosuunnitelma mietintään heti ”kutyn” alussa
pe syysk. 28 09:04:00 2018
TEKSTI: Tuuli Riisalo-Mäntynen
KUVA: Juha Laakso
Nauha ry tuottaa kuntouttavaa työtoimintaa Tampereen kaupungille sekä itse että alihankintatyönä Kuntoutuspolku ry:n kanssa. Asiakkaille tarjottavia työtehtäviä on paljon, kiinteistötöistä keittiö- ja vihertöihin. Lisäksi asiakkaat voivat toimia apuohjaajina.
Nauha ry:n asiakkaiden tarpeet vaihtelevat suuresti. Toisilla on haasteita vain työnhaussa, toisilla taustalla vakavampia ongelmia. Osalle työkyvyttömyyseläke olisi sopivin ratkaisu.
- Asiakkaat ohjautuvat meille kaupungin työllisyyspalveluista ja aikuissosiaalityöstä. Kaikki asiakkaat ovat tervetulleita keskiviikkoisin tutustumiskäynnille, Nauha ry:n työllistämistoiminnan Katja Heikkinen ja Hanne Heinänen kertovat.
Heikkinen ja Heinänen kokevat, että Tampereen kaupungille tehtävä palvelutuotanto ei ole merkittävästi muuttanut yhdistyksen toimintaa.
- Siten uusi systeemi on kyllä vaikuttanut, että nyt asiakkaat ja heidän jatkopoluttamisensa ovat selkeästi meidän vastuulla, kun se oli aiemmin kaupungin sosiaalityöntekijöiden tehtävä, Heinänen kertoo.
- Lisäksi kolmen kuukauden välein on tehtävä työllistämissuunnitelma. Joillakin asiakkailla ei ole verkkopankkitunnuksia ja maahanmuuttajien kanssa on kielimuuriongelmia. Nämä ovat tuoneet omat haasteensa, Heikkinen lisää.
Monelle asiakkaalle on tullut myös yllätyksenä Tampereen kaupungin määrittelemä kuntouttavan työtoiminnan yhden vuoden rajoite.
- Palvelussa jatkaminen ei ole enää automaatio, joten jatkopolkuja on pohdittava heti kuntouttavan työtoiminnan alussa. Asiakkaat siirtyvät täältä esimerkiksi palkkatöihin, työkokeiluun ja palkkatukityöhön.
- Yllättävän moni lähtee jatkamaan opintojaan. Opinnollistaminen onkin yhdistyksessämme tällä hetkellä se juttu. Meillä on niin matala kynnys, että kaikki voivat osallistua osatutkintovalmennuksiin. Tänä keväänä (2018) asiakkaat ovat suorittaneet meillä neljä kokonaista tutkintoa, Heikkinen kehuu.
Nopea reagointi yhteiskunnan tarpeisiin
Yhdistyksen toimintaperiaate on, että se pyrkii reagoimaan nopeasti yhteiskunnan, asiakkaiden ja palveluiden tilaajien tarpeisiin.
- Emme esimerkiksi käytä jonotussysteemiä asiakaspaikoissa. Tarjoamme laajaa palvelupakettia, ja vältämme sitä, että asiakas tulisi tekemään vain yhtä asiaa. Siksi emme ole jääneet isojen toimijoiden jalkoihin, Heinänen kertoo.
Asiakkaat ovat antaneet palvelusta hyvää palautetta.
- Täällä on aina ollut hyvä henki. Toiminnan keskiössä ovat asenne, yhdenvertaisuus ja kohtaaminen. Kaikki ovat tervetulleita sellaisina kuin ovat. Tuntuu hyvältä, että kaupunki selvästi luottaa meidän osaamiseen. Se on hyvä tilaaja, vaikka joudummekin välillä reagoimaan nopeasti ja menemään epämukavuusalueelle. Yhdistyksessä kaikki työntekijät tekevät kaikkea, ja meitä jatkokoulutetaan jatkuvasti, Heikkinen ja Heinänen summaavat.
Alla oleva linkki aukeaa uuteen välilehteen
Artikkeli on julkaistu KeKo – Kehittämisen koordinaatiohankkeen Extralehdessä 2018 (pdf aukeaa uuteen välilehteen)